SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER FOR SALG AV PRODUKTER


Gyldig fra 09.12.2024

1. Generelt

Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder ved salg produkter fra Reflex Barcom AS (heretter "Reflex Barcom") til kunde (heretter kalt "Kunde") i næringsvirksomhet. Kjøpslovens regler kommer kun til anvendelse såfremt et forhold ikke er regulert i disse betingelsene. Forbrukerkjøpsloven kommer ikke til anvendelse.

Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder ikke for service- og supporttjenester eller ved levering av rene programvareløsninger fra Reflex Barcom. Slike leveranser reguleres av separate betingelser.

2. Avtalen

Etter Kundens bestilling eller aksept av tilbud utsteder Reflex Barcom en ordrebekreftelse. Partenes avtale består av tilbudsdokumentasjonen fra Reflex Barcom, ordrebekreftelsen og disse salgs- og leveringsbetingelsene. Avvik fra disse avtaledokumentene skal avtales skriftlig mellom partene.

Ved motstrid mellom avtaledokumentene gjelder følgende rangordning:

     1. Ordrebekreftelsen

     2. Tilbudsdokumentasjonen

     3. Disse salgs- og leveringsbetingelsene

3. Produkter

Produkter leveres i henhold til spesifikasjonene i tilbudsdokumentasjon og ordrebekreftelse. Produktopplysninger fra andre kilder er kun bindende dersom det uttrykkelig vises til dette i tilbud og ordrebekreftelse.

Produktleveranser kan omfatte standardprodukter og/eller spesialprodukter. Med standardprodukter menes produkter som er del av Reflex Barcoms standard produktsortiment. Med spesialprodukter menes produkter som ikke er standardprodukter og som må bestilles av produsentene. Hvis produkter skal installeres hos Kunden, fremgår dette av tilbud og ordrebekreftelse. 

4. Tredjepartsprodukter

Reflex Barcom har ikke ansvar for feil, mangler eller forsinkelser knyttet til tredjepartsprodukter benyttet i sammenheng med eller inkludert i produktene levert av Reflex Barcom, inkludert, men ikke begrenset til, operativsystemer og liknende som kjører på produktene, samt tilhørende tredjepartsdokumentasjon. Slike tredjepartsleveranser reguleres av avtalen mellom tredjepart og Kunden.

5. Priser

Alle priser oppgis i norske kroner (NOK) eksklusive merverdiavgift, miljøgebyrer, eventuell frakt og fortolling, med mindre annet er uttrykkelig spesifisert.

Hvis Kunden har mottatt skriftlig tilbud fra Reflex Barcom, er prisene gyldig i henhold til tilbudets spesifikasjoner.

Ved fakturering for produkter for et samlet beløp under NOK 2 000,00 påløper et faktureringsgebyr på NOK 150,00.

Reflex Barcom forbeholder seg retten til å justere prisene på importerte produkter hvis valutakursene på faktureringstidspunktet avviker fra valutakursen ved dato for ordrebekreftelsen med mer enn 3 %. Andre endringer i innkjøpspriser, toll, eventuelle fraktkostnader og avgifter m.m., som inntreffer etter dato for ordrebekreftelsen, gir videre Reflex Barcom rett til å justere prisene i tråd med kostnadsutviklingen.

Eventuelle tilleggstjenester faktureres på grunnlag av medgått tid etter de til enhver tid gjeldende timespriser. Eventuelle utlegg kommer i tillegg.

6. Betalingsbetingelser

Ved levering av standardprodukter skjer fakturering når levering har funnet sted i henhold til punkt 9. Merverdiavgift, miljøgebyrer, eventuell frakt og fortolling belastes ved fakturering.

Ved levering av spesialprodukter skjer fakturering for 40 % av det samlede beløpet ved dato for ordrebekreftelsen, 50 % når levering har funnet sted i henhold til punkt 9, og 10 % ved ferdig installasjon. Merverdiavgift, miljøgebyrer, eventuell frakt og fortolling faktureres ved siste delbetaling. 

Betaling skal skje innen 14 dager etter fakturadato, med mindre annet er skriftlig avtalt. Betaling har funnet sted når det fulle beløpet er registrert på konto. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter av det beløp som er forfalt til betaling etter forsinkelsesrenteloven. Ved purring påløper purregebyr.

Kunden kan ikke holde tilbake betaling på grunnlag av reklamasjon, klage eller motkrav uten etter skriftlig samtykke fra Reflex Barcom.

Reflex Barcom foretar kredittsjekk av sine kunder. Hvis kredittsjekken ikke er tilfredsstillende, må kunder foreta fullt kontantoppgjør på forskudd før levering kan finne sted.

7. Salgspant

Reflex Barcom har salgspant i leverte produkter inntil full betaling har funnet sted.


8. Samarbeidsplikt

Partene skal lojalt samarbeide ved gjennomføring av avtalen, herunder besvare hverandres henvendelser uten ugrunnet opphold.  

9. Leveringstid og risikoens overgang

Levering skal skje innen rimelig tid, med mindre annet følger av ordrebekreftelsen.

Generelt vil leveringstiden avhenge av om ordren gjelder standardprodukter og/eller spesialprodukter som må bestilles fra produsent. Reflex Barcom leverer i utgangspunktet komplett ordre, med mindre dellevering er særskilt avtalt.

Partene skal varsle hverandre om forhold som partene forstår eller bør forstå at kan innvirke på leveringen eller føre til forsinkelser.

Risikoen for skade på produktene overføres til Kunden når levering har skjedd.

Levering skjer i henhold til Incoterms 2020 Ex. Works, Lørenskog.

Hvis Kunden ikke selv besørger transport eller har gitt Reflex Barcom instrukser i den forbindelse, skal Reflex Barcom besørge transport for Kundens regning og risiko til Kundens adresse.

Hvis levering forhindres av forhold som skyldes Kunden, og produkter i en periode må oppbevares av Reflex Barcom eller av speditør, skjer slik oppbevaring for Kundens regning og risiko.

10. Undersøkelse

Ved mottak skal Kunden undersøke produktene for transportskader og kontrollere antall i henhold til ordrebekreftelsen. Undersøkelsene skal dokumenteres.

Avvik skal påføres fraktbrevet sammen med signatur fra sjåfør, og forholdet skal varsles til Reflex Barcom uten ugrunnet opphold. Produktene skal ikke tas i bruk før forholdet er avklart med Reflex Barcom.

11. Installasjon

Dette punktet gjelder for produkter som krever installasjon hos Kunden.

Kunden skal medvirke og legge til rette for installasjon, herunder anskaffe nødvendig utstyr og materialer, samt stille nødvendige nettverk og lokaler til disposisjon i tråd med Reflex Barcoms anvisninger.

Kunden skal ikke ta i bruk produkter som ikke er ferdig installert av Reflex Barcom. Reflex Barcom skal informere Kunden så snart installasjon er gjennomført.

Hvis Reflex Barcom pådras kostnader som følge av manglende medvirkning fra Kundens side, kan Reflex Barcom fakturere kostnadene som tilleggstjenester på grunnlag av medgått tid etter de til enhver tid gjeldende timespriser.

Akseptansetesting gjennomføres hvis partene har avtalt dette særskilt.

12. Eiendoms- og disposisjonsrett

Eiendomsretten til hardware i produktene overføres til Kunden når produktene er levert i henhold til punkt 9, og full betaling har funnet sted. Immaterielle rettigheter tilknyttet produktene, inkludert, men ikke begrenset til programvare og tilhørende dokumentasjon, beholdes av produsentene eller deres lisensgivere.

Kunden skal overholde alle gjeldende lisensbetingelser fra produsentene eller deres lisensgivere.

13. Garanti

Garantiperioden regnes fra tidspunktet produktene er levert i henhold til punkt 9. Garantiperioden er ett år, med mindre annet er særskilt avtalt.

I garantiperioden skal Reflex Barcom, innen rimelig tid, rette feil ved produktene, såfremt feil ikke skyldes forhold på Kundens side, herunder uaktsom bruk av produktene eller bruk i strid med produktinformasjon gitt av Reflex Barcom og/eller produsentene.

Hvilke feil som omfattes av garantien avhenger av garantibetingelsene fra produsentene av det leverte produktet. Garantien gjelder ikke for forbruksdeler/slitasjedeler som ved normal bruk har kortere holdbarhet enn garantiperioden på det leverte produktet. Garantien gjelder heller ikke dersom Kunden benytter seg av produktdeler levert av tredjeparter i produktene.

Garantiarbeid forutsetter at Kunden har reklamert innen utløp av garantiperioden og i henhold til punkt 14.1.

Ved feil som faller utenfor garantien eller som Kunden ikke har reklamert rettidig over, kan Reflex Barcom tilby retting som tilleggstjeneste.

Produkter som skal rettes må sendes til Reflex Barcoms angitte adresse for Kundens regning og risiko.

Reflex Barcom kan selv avgjøre om retting skal skje ved utbedring eller omlevering, og om retting skal gjennomføres av Reflex Barcom selv, produsentene av produktene eller av andre underleverandører.

Forhold som rettes under garantien kan ikke påberopes av Kunden som grunnlag for misligholdsanksjoner.

14. Mislighold

14.1. Reklamasjon
Hvis Kunden mener avtalen er misligholdt, må Kunden reklamere skriftlig til Reflex Barcom senest én uke etter at misligholdet ble eller burde ha blitt oppdaget. Hvis det reklameres for sent, mister Kunden muligheten til å gjøre misligholdet gjeldende.

14.2. Mangler
Feil som ikke omfattes av garantien utgjør ikke mangler, og kan ikke påberopes som grunnlag for misligholdsanksjoner av Kunden. Ved feil som omfattes av garantien, skal Reflex Barcom gis anledning til å rette forholdet i samsvar med punkt 13 før misligholdsanksjoner kan gjøres gjeldende av Kunden. Reflex Barcom er ikke forpliktet til å rette mangler det reklameres over etter utløp av garantiperioden eller for sent i henhold til punkt 14.1.

Hvis retting i henhold til garantien i punkt 13 ikke lykkes på tross av gjentatte forsøk, kan Kunden kreve ett forholdsmessig prisavslag. Hvis mangelen medfører at produktet ikke kan brukes til sitt formål, kan Kunden heve kjøpet såfremt heving er varslet skriftlig og produktet kan leveres tilbake til Reflex Barcom.

Reflex Barcoms eventuelle erstatningsansvar er begrenset i henhold til punkt 15.

14.3. Forsinkelse
Hvis levering fra Reflex Barcom blir vesentlig forsinket av andre grunner enn forhold som skyldes Kunden eller forhold nevnt i punkt 16 (Force Majeure), kan Kunden gi Reflex Barcom en skriftlig og rimelig frist for levering. Hvis fristen oversittes, kan Kunden heve den forsinkede ordren.

Reflex Barcoms eventuelle erstatningsansvar er begrenset i henhold til punkt 15.

14.4. Betalingsmislighold og andre mislighold av Kunden
Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpliktelser, eller det er grunnlag for å anta at Kunden vil misligholde sine betalingsforpliktelser, kan Reflex Barcom, med 5 virkedagers varsel, stanse pågående eller fremtidige leveranser til Kunden, inntil full betaling med tillegg av forsinkelsesrenter har funnet sted. Stansingsretten gjelder både for ordren som betalingsmisligholdet knytter seg direkte til, samt for andre ordre. Betalingsmislighold med lengre varighet enn 30 kalenderdager gir Reflex Barcom rett til å heve ordren som betalingsmisligholdet knytter seg direkte til, samt andre ordre.

Hvis det er grunnlag for å anta at Kunden vil misligholde sine betalingsforpliktelser, kan Reflex Barcom kreve betryggende sikkerhet for oppgjøret.

Hvis Kunden vesentlig misligholder andre forpliktelse etter avtalen, kan Reflex Barcom gi Kunden en rimelig frist for å bringe forholdet i orden. Hvis fristen oversittes, kan Reflex Barcom heve avtalen.

14.5. Erstatning
Partene kan kreve erstatning for økonomisk tap som skyldes den andre parts mislighold.

15. Erstatningsbegrensning

Reflex Barcom kan ikke holdes erstatningsansvarlig for indirekte tap. Indirekte tap omfatter, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap, tapte besparelser, tap av data, krav fra tredjeparter og tap som følge av skade på annet enn produktet selv.

Videre er samlet erstatning per ordre begrenset til et beløp som tilsvarer 25 % av totalbeløpet per ordre.

16. Force majeure

Hvis uforutsette og ekstraordinære forhold utenfor partenes kontroll gjør det umulig eller uforholdsmessig tyngende for en part å oppfylle sine avtaleforpliktelser, og forholdet etter norsk rett er å anse som force majeure, skal parten som rammes varsle den andre part om dette uten ugrunnet opphold. Den rammede partens avtaleforpliktelser suspenderes så lenge forholdet vedvarer. Det samme gjelder den andre partens motytelser.

Hvis forholdet varer lengre enn seks måneder, kan begge parter terminere avtalen med umiddelbar virkning. Ved slik terminering skal Kunden betale et forholdsmessig vederlag for den delen av leveransen som ble kontraktsmessig levert før forholdet inntraff. Partene bærer ellers sine egne kostnader knyttet til termineringen.

17. Ingen avbestilling eller retur

Kunden kan ikke avbestille ordre eller returnere produkter, med mindre annet er særskilt avtalt med Reflex Barcom. 

18. Konfidensialitet

Informasjon som partene gjøres kjent med i forbindelse med avtalen skal behandles konfidensielt. Slik informasjon skal ikke gjøres tilgjengelig for tredjeparter eller ansatte uten saklig behov for informasjonen, med mindre den andre parten har samtykket til dette eller det ikke foreligger noen rimelig interesse som skulle tilsi at informasjonen skal behandles konfidensielt. 

19. Overdragelse

Reflex Barcom kan fritt overdra eller på annen måte overføre sine rettigheter og forpliktelser etter avtalen, herunder ved fusjon, fisjon eller annen overdragelse av virksomhet eller omorganisering. Kunden kan ikke overdra eller på annen måte overføre sine rettigheter og forpliktelser etter avtalen uten Reflex Barcoms skriftlige forhåndssamtykke.

20. Lovvalg, tvister og verneting

Avtalen reguleres av norsk rett.

Partene skal først forsøke å løse tvister gjennom forhandlinger. Hvis forhandlinger ikke leder til noen løsning, kan hver av partene kreve tvister avgjort ved de alminnelige domstoler i Norge. Verneting er Romerike og Glåmdal tingrett.

All search results